PROPOJUJEME HISTORII I SOUČASNOST

UČÍME MODERNĚ V NOVÉ I 'STARÉ' ŠKOLE

15. 5. 2025

Dějepisná exkurze šestých ročníků

Dějepisná exkurze šestých ročníků

Dne 7. 5. 2025 jsme se s vybranými žáky šestých ročníků vydali na dějepisnou exkurzi do antického Říma. A zvládli jsme to za jeden den! Ptáte se, jak je to možné? Jestli máme soukromé letadlo nebo snad vlastníme stroj času? Ale kdepak, jen jsme využili našich dějepisných a zeměpisných znalostí. Vydali jsme se k hranicím Římské říše - do dolnorakouské vísky Petronell-Carnuntum.


Město Carnuntum bylo od 1. století až do 4. století n. l. významnou metropolí na hranici Římské říše. Pro svou vojensky důležitou polohu (ochranu hranic) a blízkost významných obchodních cest se stalo hlavním městem Horní Panonie – dle odhadů v něm žilo asi padesát tisíc obyvatel. Město bylo od 5. století postupně opouštěno a nakonec bylo téměř zapomenuto. Díky archeologickým pracím však  postupně znovu ožívá. Na odhalených základech budov římského města dnes vznikají stavby nové, věrné jejich původní podobě a účelu. V rekonstruovaných lázních teče opravdová termální voda do bazénku, lázně jsou vytápěny obnoveným podlahovým topením. V kuchyních jsou potraviny, z nichž Římané skutečně vařili. V obchodech jsou vystaveny papyry, pečetidla, tkalcovské stavy, amfory… Vily slouží jako kulisy dobových hostin. Na zdech veřejných latrín se nachází kopie dobových karikatur.

Pro česky hovořící dějepisné nadšence je nespornou výhodou současná geografická poloha města. Carnuntum leží kousek od Vídně a zároveň v blízkosti Bratislavy. Z tohoto důvodu nebyl ani pro žáky Základní školy Vizovice problém dorozumět se v celém areálu znovuobnoveného antického města – slovensky se mluvilo u pokladen, v bufetu i v suvenýrech. Průvodci se dokonce pokoušeli hovořit česky, nevznikaly tak žádné jazykové bariéry a žáci mohli plně vstřebávat všemožné historické informace a zajímavosti. Naši šesťáci se díky úžasným znalostem našich průvodců dozvěděli podrobnosti o římské kultuře, o tamějších zvyklostech, stravování, hygieně i způsobech odívání. Jsme nesmírně rádi, že se naši žáci nezalekli žádné otázky, kterou jim naši průvodci položili, a splnili všechny úkoly, které pro ně byly připraveny.

Pevně věříme, že i další (nejen dějepisné) exkurze budou tak úspěšné.

 

NAHORU nahoru